En ymmärrä oppilaskuntien vastustusta yliopistojen pääsykokeista luopumisessa. Ovatko he ylipäätään oikeita ihmisiä päättämään asiasta? Ehkä he vain ajattelevat, että jos kerran he ovat jo joutuneet käymään sen paskan läpi niin silloin kuuluisi kaikkien muidenkin. Erityisesti perustelut ihmetyttävät tässä asiassa kummasti. Pääsykokeet pitäisi kuulemma säilyttää siksi, ettei ihmisen uravalinta saa olla kiinni siitä lyhyestä ajasta, jolloin ylioppilastutkinto suoritetaan. Mutta siis se saisi olla kiinni siitä vielä lyhyemmästä ajasta, jolloin käydään yliopiston pääsykokeessa? Mikähän tutkinto mahtaa olla tämän lausunnon antajalla? Ilmeisesti ei ainakaan mikään matikan nero. Kirjoitusten lopputulos on kumulatiivinen kertymä (noin) kolmen vuoden opinnoista. Pääsykokeet taas yhden kesän pänttäyksen lopputulos tai vielä pahempaa…se voi olla lopputulos siitä kalliista preppauskurssista minkä kesälomalla on joutunut käymään ja äiti ja isi pulittamaan. Jos ylioppilaskirjoitukset ovat liian lyhyt aika elämässä niin silloin ovat kyllä pääsykokeetkin. Molemmathan saa uusittua. Yksi vaihtoehto on tietenkin painottaa todistuksen keskiarvoa eikä niinkään kirjoituksia. Ne pitäisi olla vain hyväksytysti läpikäyty esim.

Sitten jos joillain aloilla pitää olla erityisosaamista tai lahjoja voisi järjestää soveltuvuuskokeita yms. Viikon sammakko löytyi lehdestä tätä asiaa penkoessani. Joku oli IL:ssä kommentoinut sitä, että on väärin suosia niitä, jotka numeerisesti pärjäävät lukiossa tai oppivat asiat yksinkertaisesti ulkoa sisäistämättä laajempaa asiakokonaisuutta. Juuri tähänhän pääsykokeet tähtäävät. Onko tämä henkilö koskaan käynyt pääsykokeissa? Onko hän koskaan saanut hyviä numeroita lukiossa tai missään koulussa? Pääsykokeissa on tarkoitus nimenomaan opetella ulkoa mahdollisimman paljon tietoa mahdollisimman nopeasti.  Pelkkä asioiden sisäistäminen ei riitä vaikka se muistia auttaakin. Suosituilla aloilla on muistettava pienikin präntti. Pidemmissä opinnoissa eli esim. lukiossa on kyse siitä, että siellä pääsee helpommalla kun sisäistää laajoja asiakokonaisuuksia eikä vain opettele ulkoa. Pääsykokeet tekevät juuri sitä päinvastaista eli edistävät niiden mitäänymmärtämättömien, ulkoaopettelijoiden sisäänpääsyä. Jos karsinnoilla on tarkoitus päästä näistä lukutoukista eroon niin pääsykokeista olisi luovuttava välittömästi.

Sitten jos numeroilla ei pääse sisään, voisi käydä parantelemassa lukion numeroitaan sen sijaan että ravaa kerran (tai edes kaksi) kertaa vuodessa pääsykokeissa, joista ei edes jää käteen opiskelijalle yhtään mitään. Numerojen korottamisesta jää sentään mustaa valkoiselle. Yksi mahdollisuus on ottaa huomioon vain viimeisen vuoden opinnot, jos lukiota aloittelevat teinarit katsotaan vielä niin tyhmiksi, ettei ole reilua pistää heidän omaa tulevaisuuttaan heidän omiin käsiinsä. Äänioikeus niille kuulemma kuitenkin pitäisi antaa jo 16-vuotiaana. Hohhoijaa…