Ruotsalaiset edellä vaikka heikoille jäille. Suomalaiset uskaltavat yleensä tehdä perässä, jos joku kokeilee ensin että toimiiko homma. Ruotsalaiset ovat olleet samanlaisissa ongelmissa junaliikenteen kanssa lumimyrskyjen keskellä kuin VR:kin. Siellä kuitenkin armeija on oikeasti kutsuttu apuun eikä vain puhuttu asiasta. Lumen myötä asiat ovat näköjään kääntyneet päälaelleen. Suomalaiset eivät ole kyenneet kuin diskuteeraamaan asiasta vaikka olisi pitänyt toimia.
Ruotsalaiset saavat myös kunnolla korvauksia myöhästelyistä ja peruutuksista. VR tarjoaa vettä sellaisille, jotka älyävät sitä itkien ja potkien kinuta. Se tapa, jolla VR täydellisesti kieltäytyi mistään vastuusta ja tiputtelee pieniä korvauksia osalle asiakkaistaan on järjetöntä. Lähiliikenteestä maksavat asiakkaat unohdettiin aluksi kokonaan ja nytkin tippuu vain pennosia. Tarkoittaako VR tällä kaukoliikenteestä huolehtimisella sitä, ettei lähiliikenteestä oikeasti tarvitse maksaa mitään? Maksavalla asiakkaalla kai periaatteessa pitäisi olla oikeus valittaa saamastaan palvelusta. Tällä tavalla homma toimii kaikilla muilla firmoilla.
VR:ää on turha sääliä tilanteesta. He ovat itse tilanteensa aiheuttaneet kieltäytymällä asiakaspalvelusta. Lunta oli paljon ja kylmäkin oli, mutta asiakkaiden ketutusta voi aina lieventää ottamalla vastuu ja vapaaehtoisesti korvata aiheutuneet ongelmat. VR:n tapaisen yhtiön tulisi tietää millaisissa olosuhteissa se toimii. Ei ole ihme, että monet olivat valmiita hautaamaan koko paskan. Uskon, että rautateiden vapauttaminen ja kilpailijoiden päästäminen markkinoille olisi kaikkien etu.